HTML

Nyú Kommenc

  • hanyagság: ehh, ezt te már akkor is tudtad? és most? és honnan? ejj, télleg én is aszittem má, elbutultál... ... (2009.11.26. 11:54) Tini szösszenetek 2
  • hanyagság: nagyon örülnék, ha írnál, mert nagyon szeretem olvasni (2009.11.26. 11:51) Tini szösszenetek 1
  • hanyagság: imádlak seggarcú, zseniális vagy :P (2009.11.26. 11:48) Gyönyörű Ősz
  • nyunyika: @mikl: jajj, me? csak nem..jajj (2009.11.07. 20:03) Nem
  • hanyagság: hülye baszki, te nagyon hülye!!!! :D :D :D (2009.08.24. 17:25) A megvilágosultság szintje

Okosoknak

2008.11.05. 09:27 mikl

Érzékelés

Azon gondolkodtam a minap, hogy mintha nem mondtak volna el mindent az érzékelésről nekem az iskolában. Vagy lehet hogy csak nem figyeltem eléggé. Mindenesetre van egy-két nyugtalanító kérdésem a témával kapcsolatban.

Azt mondták ugyanis, hogy van az Emberke és van a Világ, az Emberkének pedig 5-6 érzékszerve amin keresztül ő a Világot érzékeli, vagyis úgymond információkat szerez róla. Aztán szépen sorra veszik az 5 érzékelési formát, és jó alaposan leásnak a mélyére, hogy hogy is működik. Ami mind nagyon szép és nagyon jó, nagyon érdekes is, de a számomra lényegi kérdés felett elegánsan átsiklottunk: ki az aki érzékel és mi az amit érzékel. A modell ugyanis azt sugallja, hogy az érzékelés két entitás (Ember-Világ) közti interakció, ahol az Ember ezen az öt (hat) csatornán keresztül áll kapcsolatban a másik, Világ nevű egységgel. De ez legutóbbi megfigyeléseim szerint nem teljesen helytálló, ugyanis nekem inkább úgy tűnik, hogy az Ember eleme a Világnak. Ez talán elsőre nem tűnik annyira lényegi különbségnek, de szerintem mégis az. Ennek értelmében ugyanis közel sem arról van szó, hogy mi információkat nyerünk a külső világró, hanem az érzékelés inkább olyasmi, mint ahogy belsőleg például azt érzékeljük, hogy fáj a hasunk. Ez utóbbi esetben senki sem gondolja azt, hogy van egy Has nevű egység, amiről mi a fájdalom-érzékelés csatornán keresztül információkat nyerünk (pedig végülis ez is igaz), hanem tudjuk, hogy a hasunk mi vagyunk, tehát mi fájunk. Namost arra akarok kilyukadni, hogy a külső érzékelés sem tér el ettől. Nem fa van, meg mókus meg mi akik látjuk a fán a mókust mint a külső világ részeit, hanem mindhárman ugyannanak az egésznek a részei vagyunk, és az érzekelés inkább csak afféle rádöbbenés a másikra, aki igazából nem is a másik.

Huxley vagy ki írta, hogy az érzékelés nem információ-nyerés, hanem szűrés. Nyeszlett kis agyunk védelme a Valóságtól. Öt ici-pici kis lyuk, amin keresztül beleérzünk, az egészbe, ami mi vagyunk.

Mondjuk az van, hogy én középiskolában nem tanultam bioszt, szóval nyugodtan világosítson fel aki jobban ért hozzá.

 

7 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://miklinlondon.blog.hu/api/trackback/id/tr31750873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyunyika 2008.11.05. 14:44:07

edesmiklkemakkocs!(mer a ka mar nem illik hozzad, felnottel)

neked teljesen igazad van..itt ul velem szemben egz mokus, eleg pici es cuki, no es en pontosan tudom, h mindketten ugyanannak az egy letezonek vagyunk a kivetulesei...ket cuki vmi(sot...tovabbmagyek..en azt is tudom, h te is...)
ja es imadok erzekelni azon az oton kivul is, elegge codalatos....olelem az okos kis fejed, g3

mikl 2008.11.05. 15:20:51

Nyunyikácska!!! (Te még nem nöttél fel :)

Hát mi van veled ott a nagy Ámerikában? Sokat gondolok rád, hogy hogy lehetsz. Talán inkább ne is mondj semmit, ezt mégiscsak személyesen kell megbeszélni. Mindenesetre az, hogy írtál megnyugtató :)

Puszó!

nyunyika 2008.11.05. 17:59:02

volt am mar egy elozo kommentem is hozzad, igaz az meg otthonrol....itt minden ok, meglepo modon es komolyan..a hely csodalatos es tenyleg a mokusokkal ebredek, mert itt szaladgalnak az ablak alatt, van norm mokus, meg olyan pici amerikai tipusu, az ozekrol ne is beszeljunk, meseorszag, mesehazikojaban uldogelek..kar lett volna kihagyni es telleg jol vagyok....de nagyonnagyonolellek

nyunyika 2008.11.05. 18:06:34

ja..es azt a felnoves dolgot meg nem tervezem... az erzekelesrol meg:

"a huszadik szazadban a fizika tudomanya is radobbent, hogy az erzekszervi tapasztalatok nem a valosagot kozvetitik szamunkra. a vilag megismeresenek legobjektivebb tudomanya felismerte, h a szubjektivtol fugg: nem azt latjuk, ami van, hanem amit latni akarunk.
az ember a szemevel erzekel, de a kepzeletevel lat. Azt es ugy, ahogy a benso vilaga akarja"

no ezt pont neked olvastam azutan, h ideirtam, aztan befekudtem a furdokadba a konyvemmel es azt gondoltam ezt pont valsz neked, azert olvastam pont ezt, pont most,pont igy..vagz pont..jajajajjj vagz csak a kepzeletem jatszik velem?...:) Isten tudja....Isten tudja? Isten tudja. oleleseim

mikl 2008.11.05. 18:51:06

Hihihi, te kis cukik cukija, releváns idézetekkel látsz itt el engem, hát menten elolvadok :)

Nagyonnagyon ölellek én is, és örülök hogy jól vagy. Várom a talit!

hanyagság 2008.12.06. 20:12:50

Én tanultam bioszt... de erről a kérdésről innen tanultam jóval többet:)))

Ez a Huxley nagyon jó:)) Nyeszlett kis agyunk védelme a Valóságtól. hihihiiii

Én nagyon szívesen látlak nálam, de talán kicsit visszaszokhatnál ide is?
Igény lenne rá!!!!

Jilsander 2008.12.12. 00:50:03

Két szerelmes pááááár
Mindig együtt jáááár
egy tányérból esznek
mindig összevesznek xD

trátárátárátárá...prüpűpűűűű....
hmmm..." szerelem sötét verem...." xD

Azé egyé'. Lécci. Pl.finom baconszalonnát megsütve serpenyőben, paradicsom paprika hagymával...kenyérkével...és egy üveg sörrel leöblíítve. Nyammmi ;)
Na puszi cééép pofijára Hatitának ;)
süti beállítások módosítása